Medaljens pris

Häromdagen hittade jag den här dokumentären på svtplay. Så sjukt intressant. Satt och bölade de femton första minuterna, man känner igen sig i så mkt, så mkt uppoffringar så mkt fysisk och psykisk smärta i det yrke jag valt. Det är så många som inte förstår hur fysisk vår utbilning faktiskt är, vi räknas faktiskt som elitidrottare med den mängden träning vi har. Och skador är precis som för dessa elitidrottare vardagsmat för oss. Som tur är (ta i trä) har jag ju lyckats undvika de riktigt stora skadorna än som behövt operationer men jag har klasskompisar som opererat knän, har blåmärken på benmärgen, dansat föreställningar med stukade fötter och sträckningar. I alla fall så är den här dokumentären sjukt intressant, de tar också upp varför elitidrottare är så övertränade och skadade precis som vi dansare, de där moment 22, vi måste träna för att bli så bra men vi tränar för mkt så vi skadar oss.
 
http://www.svtplay.se/video/205991/medaljens-pris
 
 
Kolla bara in det här klippet på rytmiska gymnaster från Ryssland, tror ni de kan gå när dem är 30, nja inte så troligt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0