Het debatt

Jag tänkte faktiskt lägga mig i en liten debatt som först inom dansvärlden den senaste tiden. Jag har fram till nu hållt mig på kanten, läst och funderat för mig själv. Men eftersom jag själv är på väg ut i den här branschen så tänkte jag skriva lite om det här.

Innan ni läser så kan ni gå in och kolla lite vad som har skrivits i debatten som startades av Emilio Perreli och Mathias Singh. Ida Warg en tjej som gick ut ackis i våras har skrivit om det på hennes blogg, ni kan läsa det HÄR



Så nu till mina åsikter. För det första tycker jag väl mest att hela debatten har spårat ur och att det nu mest är smutskastning och dåligt språk mot varandra och att hela grundidèn till debatten har fösvunnit. Vad jag har förstått det som har ju debatten skapats för att vi i dansvärlden ska gå tillsammans för att sluta acceptera gratis och dåligt betalda jobb. Debatten är ju skapad för alla dansare och inte emot Bounce. Bounce flashmob var bara ett exempel där ett företag tjänade pengar och inte dansarna i videon.

Jag tycker verkligen att det är tråkigt att folk "accepterar" att vi dansare som yrke ska tjäna dåligt och ha svårt att betala hyran varje månad för vi får ju göra det som vi älskar mest. Ja det får artister, skådisar och konstnärer också men de får betalt för det, iaf så långt att de flesta kan leva på det. Det handlar ju om att visa att det faktiskt kan gå att leva på sin dans, att det inte bara är en hobby. Och om vi alla går tillsammans och säger nej till gratis jobb och kämpar för att höja lönen för gig så kan det ju bli en förändring. men då måste vi ju hålla ihop inte smutskasta varandra som det blivit nu.

Så vad tycker ni? Jag ska iaf gå på mötet som dem dragit ihop den 20e januari med förhoppningen att vi alla kan komma ur det här med visionen om att vi dansare faktiskt kan överleva på det vi gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0